Asiakastietojärjestelmän uudistaminen

Kajave Oy eli entinen Loiste Sähköverkko Oy keskittyy palvelemaan Kainuun verkkoalueella asiakkaita ja elinkeinoelämää. Yhtiön tärkein tehtävä on toimittaa sähköä luotettavasti asiakkailleen.

”Testauspäällikkö-palvelussa yhdistyvät testausmenetelmien osaaminen ja syvällinen energiayhtiön liiketoimintaprosessien tuntemus”
 
Jouni Huusko
Liiketoimintapäällikkö rakennuttaminen, Loiste Energia Oy

Asiakkaan tarve

Loisteen infrayhtiöt uusivat asiakastietojärjestelmänsä ja samalla tehostivat asiakaspalveluprosessejaan. Käyttöönottoprojektin tavoitteena oli toteuttaa tehokkaasti verkkoyhtiön asiakaspalveluprosessit sekä sähkönsiirron että kaukolämmön toimituksen osalta. Tietojärjestelmän vaatimuksena olivat ominaisuudet, jotka mahdollistavat toiminnan markkinoilla Datahub-mallin mukaisesti.

Ratkaisun kuvaus

Projekti haluttiin toteuttaa tehokkaasti ja suunnitellun aikataulun puitteissa. Siksi valittiin Project Business Oy Finlandin (PBF) Migraatiopäällikkö- ja Testauspäällikkö-palvelut. Valintakriteerinä oli toimialaprosessien osaaminen, kokemusta migraatioista ja systemaattisista testausmenetelmistä.

Migraatiopäällikkö-palvelun sisältönä oli migraatioiden koordinointi ja suunnittelu. Testauspäällikön vastuulla oli testitapausten suunnittelu, työpajojen fasilitointi, testaajien asiantuntijatuki ja koordinointi, havaintojen kirjaus ja toimittajayhteistyö. Migraatiot pystyttiin tekemään tehokkaasti. Prosessilähtöisten ja täsmällisten migraatiomäärittelyjen avulla lähdejärjestelmän data saatiin muunnettua nopeasti kohdejärjestelmän tarvitsemaan muotoon.

Testitapaukset saatiin suoritettua nopeasti. Testauspäälliköllä oli vahva näyttö testaamisesta, sillä hän tunsi Kajave Oy:n asiakaspalvelu-, laskutus-, liittymä- ja sopimusprosessit sekä toimittajan että verkkoyhtiön avainhenkilöt.

Migraatiopäällikkö veti testaustyöpajat energiayhtiön tiloissa käyttäen tarvittaessa palvelutoimittajien tukea. Menettelytapa koettiin tehokkaaksi ja toimivaksi. Lisäksi saimme varmuuden koko yhtiön liiketoimintaprosessien toimivuudesta. Tämä saatiin suoritettua sidosryhmätestausten avulla.

Hyödyt

  • Palvelukumppanin testauspäällikkö vapautti oman henkilöstön aikaa operatiiviseen työhön sekä muihin samaan aikaan meneillään oleviin projekteihin
  • Toimialaosaaminen varmisti, että testaus oli liiketoimintalähtöistä
  • Tutun migraatio- ja testausammattilaisen kanssa oli helppoa jatkaa yhteistyötä

Lisätietoja:

Jouni Huusko
Liiketoimintapäällikkö, rakennuttaminen
(+358)500 296 593
etunimi.sukunimi(at)loiste.fi

Sähköisillä palveluilla kohti ensiluokkaista asiakaskokemusta

Sähköisillä palveluilla kohti ensiluokkaista asiakaskokemusta

ICT-arkkitehtuurin tavoitesuunnittelulla konkreettinen tiekartta ja joustavuutta liiketoiminnan muutostilanteisiin

ICT-arkkitehtuurin tavoitesuunnittelulla konkreettinen tiekartta ja joustavuutta liiketoiminnan muutostilanteisiin

Asiakastietojärjestelmän yhteiskäyttötoiminnallisuuksilla uuteen liiketoiminta-arkkitehtuuriin

Asiakastietojärjestelmän yhteiskäyttötoiminnallisuuksilla uuteen liiketoiminta-arkkitehtuuriin

Digital Twin -käyttöönottoprojekti – Kumppanuudesta kaksin verroin hyötyä projektin ryhdikkään edistämisen sekä vahvan substanssin hyödyntämisen kautta

Digital Twin -käyttöönottoprojekti – Kumppanuudesta kaksin verroin hyötyä projektin ryhdikkään edistämisen sekä vahvan substanssin hyödyntämisen kautta

Myyntiliiketoiminnan konsolidointi-projekti. Kokonaisprojektinhallinta PBF.n projektipalveluilla.

Myyntiliiketoiminnan konsolidointi-projekti. Kokonaisprojektinhallinta PBF.n projektipalveluilla.

Onnistunut Datahub-käyttöönottoprojekti – Yhdistelmä jämäkkää projektinhallintaa ja energia-alan prosessiosaamista

Onnistunut Datahub-käyttöönottoprojekti – Yhdistelmä jämäkkää projektinhallintaa ja energia-alan prosessiosaamista

MS D365 CRM -auditointi

MS D365 CRM -auditointi

Digitalisaatiostrategia avaa tiedon hyödyntämistä yli liiketoimintarajojen.

Digitalisaatiostrategia avaa tiedon hyödyntämistä yli liiketoimintarajojen.

Laskutuksen laatuanalyysillä varmuutta kassavirran hallintaan.

Laskutuksen laatuanalyysillä varmuutta kassavirran hallintaan.

Digitalisaatiotyöpaja

Digitalisaatiotyöpaja

Mittarilta rahaksi -prosessin laadunvarmistusanalyysi kannattaa

Mittarilta rahaksi -prosessin laadunvarmistusanalyysi kannattaa

Ydintoiminnot ja ICT-kokonaisarkkitehtuuri

Ydintoiminnot ja ICT-kokonaisarkkitehtuuri

BI-ratkaisun hankinta käänteisellä hankintamenettelyllä

BI-ratkaisun hankinta käänteisellä hankintamenettelyllä

Asiakastietojärjestelmän uudistaminen

Asiakastietojärjestelmän uudistaminen