Keuruun Energia on kaupunkilaisten energiayhtiö, joka tarjoaa sähköä ja lämpöä Keski-Suomen sydämestä. Yhtiö on osa Keuruun Sähkö -konsernia, johon kuuluvat emoyhtiö Keuruun Sähkö Oy, kaukolämpöä tuottava Keuruun Lämpövoima Oy, sekä urakointiin ja automaatioon erikoistunut Radiki Oy.
Yhtiö panostaa vastuullisuuteen ja on sitoutunut ympäristöystävälliseen energiantuotantoon. Keuruun Energia tarjoaa asiakkailleen sertifioitua CO2-vapaata, paikallisesti tuotettua Ekolämpöä, mikä on osoitus yhtiön sitoutumisesta kestävään kehitykseen.
Yhtiön tavoitteena on tarjota asiakkailleen luotettavaa ja ympäristöystävällistä energiaa, sekä edistää paikallista hyvinvointia.
”Kirkastimme vaatimuksemme ja saimme eväät kehityshankkeemme tehokkaaseen läpivientiin.”
Tero Vänttilä
Liiketoimintapäällikkö, myynti ja markkinointi, ICT
Keuruun Sähkö Oy
Asiakkaan tarve
Yhtiön tarpeena oli kartoittaa markkinoilla saatavilla olevat ATJ-järjestelmät, arvioida niiden maturiteetti ja selvittää mahdollisen käyttöönoton edut ja haasteet. Kehityshankkeen tavoitteena oli kirkastaa liiketoimintavaatimuksia sekä benchmarkata nykyistä ratkaisua markkinoilla oleviin vastaaviin ICT-ratkaisuihin. Tavoitteena oli myöskin arvioida tietojärjestelmävaihdon hyötyjä ja kustannuksia.
Liiketoimintavaatimuksena oli, että järjestelmä soveltuu yhtiöiden yhteiskäyttöön. Keskeisenä teknisenä vaatimuksena oli, että järjestelmä voidaan integroida yhtiön ICT-arkkitehtuuriin. Sovitettavuus nykyisiin liiketoimintaprosesseihin oli keskeinen vaatimus, jotta varmistetaan sujuvat työkulut ja tehokas yhteistoiminta muiden tietojärjestelmien kanssa.
Projekti haluttiin toteuttaa tehokkaasti ja suunnitellun aikataulun puitteissa. Siksi valittiin Project Business Oy Finlandin (PBF) projektipäällikköpalvelut. Valintakriteereinä olivat mm. toimialaprosessien osaaminen ja kokemus liiketoimintaprosesseista ja kehityshankkeiden läpivienneistä.
Ratkaisun kuvaus
Projektikokonaisuuteen kuului viisi työvaihetta.
Aloituskokouksessa organisoitiin projekti ja sovittiin osapuolten vastuut.
Nykytila-analyysissä käytettiin lähtötietoina yhtiön liiketoimintaprosessien kuvauksia ICT-ratkaisujen ja -arkkitehtuurin dokumentaatiota. Työpajojen avulla kartoitettiin ATJ-ratkaisun kipupisteet, haasteet ja kehittämistarpeet.
Markkinakartoituksessa selvitettiin laajasti markkinoilla käytössä olevat ATJ-ratkaisut suhteessa yhtiön liiketoiminnallisiin ja teknisiin vaatimuksiin.
ATJ-ratkaisuvertailussa käytiin lävitse keskeiset käyttötapaukset ja laadittiin yhdessä ”lyhyt lista” yhtiöille parhaiten soveltuvista ATJ-ratkaisuista.
Kilpailutusvaiheen valmisteluvaihe sisälsi tarjouspyyntöaineiston sekä vaatimusmäärittelyn laadinnan. Loppuraportointi sisälsi toimenpidesuositukset ja niiden läpikäynnin yhtiön edustajien kanssa.
Hyödyt
- Vahva toimialaosaaminen varmisti nopean projektitoteutuksen
- Fasilitoidut työpajat ja asiantuntijoiden tuki vähensivät asiakkaan omien henkilöiden työkuormaa
- Kattava vaatimusmäärittely ja tarjouspyyntömateriaali helpotti ATJ-toimittajakilpailutusta
Lisätietoja:
Tero Vänttilä, Liiketoimintapäällikkö, myynti ja markkinointi, ICT, Keuruun Sähkö Oy
etunimi.sukunimi(at)keuruunenergia.fi, +358 40 0373 189 )