Asiakastietojärjestelmän yhteiskäyttötoiminnallisuuksilla uuteen liiketoiminta-arkkitehtuuriin

Keuruun Energia on kaupunkilaisten energiayhtiö, joka tarjoaa sähköä ja lämpöä Keski-Suomen sydämestä. Yhtiö on osa Keuruun Sähkö -konsernia, johon kuuluvat emoyhtiö Keuruun Sähkö Oy, kaukolämpöä tuottava Keuruun Lämpövoima Oy, sekä urakointiin ja automaatioon erikoistunut Radiki Oy.

Yhtiö panostaa vastuullisuuteen ja on sitoutunut ympäristöystävälliseen energiantuotantoon. Keuruun Energia tarjoaa asiakkailleen sertifioitua CO2-vapaata, paikallisesti tuotettua Ekolämpöä, mikä on osoitus yhtiön sitoutumisesta kestävään kehitykseen.

Yhtiön tavoitteena on tarjota asiakkailleen luotettavaa ja ympäristöystävällistä energiaa, sekä edistää paikallista hyvinvointia.

 

Kirkastimme vaatimuksemme ja saimme eväät kehityshankkeemme tehokkaaseen läpivientiin.”

 

Tero Vänttilä

Liiketoimintapäällikkö, myynti ja markkinointi, ICT

Keuruun Sähkö Oy

 

Asiakkaan tarve

Yhtiön tarpeena oli kartoittaa markkinoilla saatavilla olevat ATJ-järjestelmät, arvioida niiden maturiteetti ja selvittää mahdollisen käyttöönoton edut ja haasteet. Kehityshankkeen tavoitteena oli kirkastaa liiketoimintavaatimuksia sekä benchmarkata nykyistä ratkaisua markkinoilla oleviin vastaaviin ICT-ratkaisuihin. Tavoitteena oli myöskin arvioida tietojärjestelmävaihdon hyötyjä ja kustannuksia.

Liiketoimintavaatimuksena oli, että järjestelmä soveltuu yhtiöiden yhteiskäyttöön. Keskeisenä teknisenä vaatimuksena oli, että järjestelmä voidaan integroida yhtiön ICT-arkkitehtuuriin. Sovitettavuus nykyisiin liiketoimintaprosesseihin oli keskeinen vaatimus, jotta varmistetaan sujuvat työkulut ja tehokas yhteistoiminta muiden tietojärjestelmien kanssa.

Projekti haluttiin toteuttaa tehokkaasti ja suunnitellun aikataulun puitteissa. Siksi valittiin Project Business Oy Finlandin (PBF) projektipäällikköpalvelut. Valintakriteereinä olivat mm. toimialaprosessien osaaminen ja kokemus liiketoimintaprosesseista ja kehityshankkeiden läpivienneistä.

Ratkaisun kuvaus

Projektikokonaisuuteen kuului viisi työvaihetta.

Aloituskokouksessa organisoitiin projekti ja sovittiin osapuolten vastuut.

Nykytila-analyysissä käytettiin lähtötietoina yhtiön liiketoimintaprosessien kuvauksia ICT-ratkaisujen ja -arkkitehtuurin dokumentaatiota. Työpajojen avulla kartoitettiin ATJ-ratkaisun kipupisteet, haasteet ja kehittämistarpeet.

Markkinakartoituksessa selvitettiin laajasti markkinoilla käytössä olevat ATJ-ratkaisut suhteessa yhtiön liiketoiminnallisiin ja teknisiin vaatimuksiin.

ATJ-ratkaisuvertailussa käytiin lävitse keskeiset käyttötapaukset ja laadittiin yhdessä ”lyhyt lista” yhtiöille parhaiten soveltuvista ATJ-ratkaisuista.

Kilpailutusvaiheen valmisteluvaihe sisälsi tarjouspyyntöaineiston sekä vaatimusmäärittelyn laadinnan. Loppuraportointi sisälsi toimenpidesuositukset ja niiden läpikäynnin yhtiön edustajien kanssa.

Hyödyt

  • Vahva toimialaosaaminen varmisti nopean projektitoteutuksen
  • Fasilitoidut työpajat ja asiantuntijoiden tuki vähensivät asiakkaan omien henkilöiden työkuormaa
  • Kattava vaatimusmäärittely ja tarjouspyyntömateriaali helpotti ATJ-toimittajakilpailutusta

Lisätietoja:

Tero Vänttilä, Liiketoimintapäällikkö, myynti ja markkinointi, ICT, Keuruun Sähkö Oy

etunimi.sukunimi(at)keuruunenergia.fi, +358 40 0373 189 )

 

Sähköisillä palveluilla kohti ensiluokkaista asiakaskokemusta

Sähköisillä palveluilla kohti ensiluokkaista asiakaskokemusta

ICT-arkkitehtuurin tavoitesuunnittelulla konkreettinen tiekartta ja joustavuutta liiketoiminnan muutostilanteisiin

ICT-arkkitehtuurin tavoitesuunnittelulla konkreettinen tiekartta ja joustavuutta liiketoiminnan muutostilanteisiin

Asiakastietojärjestelmän yhteiskäyttötoiminnallisuuksilla uuteen liiketoiminta-arkkitehtuuriin

Asiakastietojärjestelmän yhteiskäyttötoiminnallisuuksilla uuteen liiketoiminta-arkkitehtuuriin

Digital Twin -käyttöönottoprojekti – Kumppanuudesta kaksin verroin hyötyä projektin ryhdikkään edistämisen sekä vahvan substanssin hyödyntämisen kautta

Digital Twin -käyttöönottoprojekti – Kumppanuudesta kaksin verroin hyötyä projektin ryhdikkään edistämisen sekä vahvan substanssin hyödyntämisen kautta

Myyntiliiketoiminnan konsolidointi-projekti. Kokonaisprojektinhallinta PBF.n projektipalveluilla.

Myyntiliiketoiminnan konsolidointi-projekti. Kokonaisprojektinhallinta PBF.n projektipalveluilla.

Onnistunut Datahub-käyttöönottoprojekti – Yhdistelmä jämäkkää projektinhallintaa ja energia-alan prosessiosaamista

Onnistunut Datahub-käyttöönottoprojekti – Yhdistelmä jämäkkää projektinhallintaa ja energia-alan prosessiosaamista

MS D365 CRM -auditointi

MS D365 CRM -auditointi

Digitalisaatiostrategia avaa tiedon hyödyntämistä yli liiketoimintarajojen.

Digitalisaatiostrategia avaa tiedon hyödyntämistä yli liiketoimintarajojen.

Laskutuksen laatuanalyysillä varmuutta kassavirran hallintaan.

Laskutuksen laatuanalyysillä varmuutta kassavirran hallintaan.

Digitalisaatiotyöpaja

Digitalisaatiotyöpaja

Mittarilta rahaksi -prosessin laadunvarmistusanalyysi kannattaa

Mittarilta rahaksi -prosessin laadunvarmistusanalyysi kannattaa

Ydintoiminnot ja ICT-kokonaisarkkitehtuuri

Ydintoiminnot ja ICT-kokonaisarkkitehtuuri

BI-ratkaisun hankinta käänteisellä hankintamenettelyllä

BI-ratkaisun hankinta käänteisellä hankintamenettelyllä

Asiakastietojärjestelmän uudistaminen

Asiakastietojärjestelmän uudistaminen